Boek je vlucht!
- Waar en wanneer wil je gaan?

Reisvoorwaarden

Algemene reisvoorwaarden voor pakketreizen


De reis is onderworpen aan de algemene voorwaarden van de Zweedse Vereniging van Reisbureaus en Touroperators (SRF) die op 28 juni 2018 binnen de branche zijn overeengekomen en de speciale voorwaarden van de organisator, die hieronder worden vermeld. De speciale voorwaarden zijn cursief gedrukt.


De organisator heeft het recht om bijzondere voorwaarden toe te passen die afwijken van de algemene voorwaarden, indien de toepassing van bijzondere voorwaarden gerechtvaardigd wordt door de bijzondere aard van de reis, bijzondere bepalingen over de wijze van vervoer (zoals boekings- en verkoopvoorwaarden voor lijnvluchten), afwijkende accommodatievoorwaarden vanwege de bijzondere aard van de reis of bijzondere omstandigheden op de plaats van bestemming. De bijzondere voorwaarden mogen niet in strijd zijn met de Wet Pakketreizen ten nadele van de reiziger.


De algemene en bijzondere voorwaarden maken deel uit van het contract.


1. De overeenkomst1

1.1 Het contract wordt bindend voor de partijen wanneer de organisator de bestelling van de reiziger schriftelijk heeft bevestigd, tenzij anders overeengekomen. De organisator bevestigt de bestelling van de reiziger onverwijld. Het herroepingsrecht is niet van toepassing op pakketreisovereenkomsten.


1.1.1 De overeenkomst wordt bindend voor de partijen wanneer de organisator de bestelling van de reiziger schriftelijk heeft bevestigd (boekingsbevestiging) en de reiziger het overeengekomen inschrijfgeld overeenkomstig de instructies van de organisator binnen de overeengekomen termijn heeft betaald.


1.2 De hoofdreiziger is de persoon in wiens naam het contract is afgesloten. De hoofdreiziger wordt voor het eerst geïdentificeerd in de reisdocumenten of op een andere duidelijke manier. De opdrachtgever is aansprakelijk voor de betaling van het contract. Alle wijzigingen en eventuele annuleringen moeten door de hoofdreiziger worden doorgegeven. Uitzonderingen zijn mogelijk als de hoofdreiziger ernstig ziek wordt en de wijziging of annulering niet kan uitvoeren. De hoofdreiziger is verantwoordelijk voor het verstrekken van de juiste boekingsgegevens aan de organisator voor andere reizigers die onder het contract vallen. Eventuele terugbetalingen worden gedaan aan de hoofdreiziger.


1.2.1 De hoofdreiziger is er verantwoordelijk voor dat hij bereikbaar is voor belangrijke berichten (bv. wijziging van dienstregeling of starttijden van Golf Plaisir) onder de contactgegevens die hij aan Golf Plaisir heeft verstrekt.


1.3 Als de reiziger jonger is dan 18 en zonder voogd reist, moet dit bij de boeking worden vermeld. Voor sommige reizen kan een leeftijdsgrens gelden die hoger is dan 18 jaar. Informatie hierover wordt verstrekt op het moment van boeken.


1.4 De vertrek- en terugkeertijden in de boekingsbevestiging zijn voorlopig. De organisator moet de vertrektijden voor de reis zo snel mogelijk opgeven en indien mogelijk niet later dan 20 dagen voor vertrek.


1.4.1 Voor reizen van flexibele lengte worden bevestigde vertrek- en terugkeertijden geleverd op het moment van boeken.


1.5 De organisator moet algemene informatie verstrekken over paspoort- en visumvereisten.


1.5.1 De reiziger is verplicht zich op de hoogte te stellen van de op de betreffende bestemming geldende voorschriften conform 9.3 van deze voorwaarden.


1.6 De organisator moet algemene informatie geven over de gezondheidsregels van de bestemming.


1.6.1 De reiziger is verplicht zich op de hoogte te stellen van de regels die gelden op de betreffende bestemming conform 9.3 van deze voorwaarden.


1.7 Aansluitende reizen of speciale arrangementen zijn alleen inbegrepen in de pakketreisovereenkomst als ze samen en tegelijkertijd met de diensten van de pakketreisovereenkomst worden geboekt of als ze samen met andere diensten voor een totaalprijs worden verkocht.


1.8 Eventuele verzoeken of speciale diensten op verzoek van de reiziger zijn alleen inbegrepen in het contract als deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn bevestigd door de organisator.


1.9 De reiziger is verplicht om de boekingsbevestiging/reisdocumenten direct na ontvangst te controleren en na te gaan of alle informatie correct is, inclusief of namen correct zijn gespeld en overeenkomen met het paspoort. Eventuele onjuistheden moeten zo snel mogelijk worden gemeld. De organisator behoudt zich het recht voor om een vergoeding te vragen die overeenkomt met de werkelijke kosten voor het corrigeren van onjuiste informatie, plus een redelijke compensatie voor het extra werk dat de correctie met zich meebrengt. Als de onjuistheid te wijten is aan de organisator of iemand die door de organisator is ingeschakeld, wordt de correctie uitgevoerd zonder kosten voor de reiziger.


1.10 De hoofdreiziger moet de organisator onmiddellijk op de hoogte stellen van elke verandering van adres, e-mailadres, telefoonnummer of andere informatie die relevant is voor de mogelijkheid van de organisator om contact op te nemen met de reiziger.


1.11 Voor sommige reizen is een minimum aantal deelnemers vereist om de reis te laten doorgaan. In dit geval moet de reiziger hier uiterlijk bij boeking duidelijk over worden geïnformeerd.


1.12 Als vliegtickets deel uitmaken van de pakketreis, moeten ze in de juiste volgorde worden gebruikt. De reiziger kan dus niet slechts één retourticket gebruiken wanneer zowel een heen- als terugvlucht is geboekt of slechts een deel van een vlucht. Als het ticket niet vanaf het begin wordt gebruikt, worden de resterende delen geannuleerd.


2. Prijs en betaling


2.1 De prijs wordt zodanig aangegeven dat de prijs van de gehele reis duidelijk zichtbaar is. De prijs omvat alle diensten die in het contract zijn opgenomen, evenals verplichte toeslagen, belastingen en heffingen.


2.2 De reiziger betaalt de prijs van de reis op de in het contract vermelde datum.


2.3 De organisator kan een eerste termijn (inschrijfgeld) in rekening brengen in verband met de boekingsbevestiging. Het inschrijfgeld moet redelijk zijn in verhouding tot de prijs van de reis en de andere omstandigheden.


2.4 Als de reiziger de reissom niet betaalt in overeenstemming met het contract, heeft de organisator het recht om het contract te ontbinden en een redelijke vergoeding te vragen.


2.5 Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, is de prijs van de reis gebaseerd op accommodatie voor twee personen in een gedeelde tweepersoonskamer. In het geval van accommodatie voor slechts één persoon in een tweepersoonskamer of een grotere kamer bestemd voor meer dan één persoon, is de organisator gerechtigd een toeslag te vragen.


2.6 De organisator is ook verplicht om de reiziger te informeren over eventuele kosten.


3. Recht van de reiziger op wijziging en annulering


3.1 De reiziger heeft het recht het contract te wijzigen als de organisator daarmee instemt. Wijzigingen in het contract kunnen voor de reiziger extra kosten van de organisator of anderen met zich meebrengen.


3.2 De reiziger heeft het recht de reis te annuleren. De organisator behoudt zich het recht voor om van de reiziger een vergoeding te vragen voor de kosten die de organisator maakt als gevolg van de annulering.


De organisator kan redelijke standaard annuleringskosten vaststellen op basis van het tijdstip van annulering. Als de organisator geen standaard annuleringskosten heeft vastgesteld, heeft de organisator recht op een redelijke annuleringsvergoeding.


3.2.2 Pakketten en vluchten met flexibele vertrek- en terugkeerdata worden over het algemeen niet gerestitueerd.


In geval van annulering wordt een bedrag van 50 euro per persoon en de kosten/bijdrage van de luchtvaartmaatschappij in rekening gebracht.
Annulering van alleen hotels met flexibele in- en uitcheckdata is mogelijk als de leverancier dit toestaat. De kosten bedragen dan voor hotels 50 euro per kamer en eventuele kosten van de leverancier.
Voor annulering van alleen golftijden bedragen de kosten 15 euro per persoon en starttijd en is mogelijk wanneer de leverancier dit toestaat.


3.3 Door de reiziger aangebrachte wijzigingen aan de reis die een wijziging van de bestemming, de plaats van vertrek, de duur van de reis, het tijdstip van vertrek, de accommodatie, het aanvangstijdstip of de prijs inhouden, worden beschouwd als annuleringen en nieuwe bestellingen. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht volgens de annuleringsregels in punt 3.2.2.


4. Recht van de reiziger om het contract over te dragen


4.1 De reiziger kan het contract overdragen aan iemand die voldoet aan alle voorwaarden voor deelname aan de reis. Een dergelijke voorwaarde kan bijvoorbeeld zijn dat de vervoersmaatschappij of een andere persoon die door de organisator wordt ingeschakeld, een verandering van reiziger moet aanvaarden overeenkomstig de geldende regels. De reiziger moet de organisator of doorverkoper tijdig voor vertrek in kennis stellen van de overstap. Een kennisgeving die minstens zeven dagen voor vertrek wordt gedaan, wordt altijd beschouwd als zijnde gedaan binnen een redelijke termijn.


4.1 De reiziger kan het contract overdragen aan iemand die voldoet aan alle voorwaarden voor deelname aan de reis. Een dergelijke voorwaarde kan bijvoorbeeld zijn dat de vervoersmaatschappij of een andere persoon die door de organisator wordt ingeschakeld, een verandering van reiziger moet aanvaarden overeenkomstig de geldende regels. De reiziger moet de organisator of doorverkoper tijdig voor vertrek in kennis stellen van de overstap. Een kennisgeving die minstens zeven dagen voor vertrek wordt gedaan, wordt altijd beschouwd als zijnde gedaan binnen een redelijke termijn.


4.3 De overdragende partij en de overnemer zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover de organisator of doorverkoper voor alle uitstaande betalingen voor de reis en voor eventuele extra kosten die voortvloeien uit de overdracht.


5. Wijzigingen voor vertrek


5.1 Ändring av avtalsvillkor


De organisator heeft het recht om wijzigingen in het contract aan te brengen op voorwaarde dat de organisator de reiziger op een duidelijke, begrijpelijke en transparante manier op een duurzame drager van de wijziging op de hoogte stelt. Als de wijziging onbeduidend is, bijvoorbeeld kleine wijzigingen in vluchttijden, heeft de reiziger geen recht op prijsvermindering of compensatie. Bij significante wijzigingen van de reis moet de reiziger, indien mogelijk, een alternatieve reis worden aangeboden of het recht om het contract zonder annuleringskosten op te zeggen.


5.2 De prijs wijzigen


5.2.1 De organisator kan de prijs van de reis verhogen als de verhoging te wijten is aan wijzigingen in brandstofkosten, belastingen en openbare heffingen of wisselkoersen.


5.2.2 De prijs van de reis kan worden verhoogd met een bedrag dat overeenkomt met het aandeel van de reiziger in de kostenstijging die de organisator heeft gemaakt. De reiziger heeft alleen recht op een prijsverhoging als de totale kostenverhoging meer dan 10 euro per boeking bedraagt.


5.2.3 De prijs van de reis wordt verlaagd als de kosten van de organisator om bovengenoemde redenen met in totaal ten minste 10 euro per boeking worden verlaagd. Bij het verlagen van de prijs mag de organisator de werkelijke administratiekosten in mindering brengen.


5.2.4 De organisator moet de reiziger zo snel mogelijk op de hoogte brengen van de prijswijzigingen. De kennisgeving moet een rechtvaardiging voor de wijziging en een berekening bevatten.


5.2.5 Het tarief mag niet worden verhoogd of verlaagd gedurende de laatste 20 dagen voor de overeengekomen vertrekdatum.


5.2.6 De organisator kan in zijn specifieke voorwaarden afstand doen van het recht op prijsverhoging onder 5.2.1. In dat geval hoeft de organisator de prijs onder 5.2.3 niet te verlagen


5.3 Het recht van de reiziger om het contract te annuleren zonder annuleringskosten


5.3.1 Indien de reiziger het contract wil opzeggen wegens een wezenlijke wijziging, bijvoorbeeld als de prijs met meer dan 8% van de totale prijs van het pakket wordt verhoogd, moet de reiziger de organisator van de opzegging van het contract in kennis stellen binnen een door de organisator vastgestelde redelijke termijn vanaf het moment dat de organisator de reiziger van de wijziging op de hoogte heeft gesteld. Indien de reiziger dit nalaat, is de reiziger gebonden aan het nieuwe contract


5.3.2 Als de pakketreisovereenkomst wordt geannuleerd, moet de organisator de volledige reissom zonder onnodige vertraging en uiterlijk 14 dagen na de annulering van de overeenkomst terugbetalen.


5.4 Het recht van de organisator en de reiziger om het contract te beëindigen in geval van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden


5.4.1 Zowel de organisator als de reiziger hebben het recht om het contract op te zeggen als de uitvoering van de pakketreis of het vervoer van de reizigers naar de bestemming aanzienlijk wordt bemoeilijkt door onvermijdbare en buitengewone omstandigheden op de bestemming of in de onmiddellijke omgeving daarvan. Onder onvermijdbare en buitengewone omstandigheden vallen bijvoorbeeld ernstige veiligheidsproblemen zoals oorlog, terrorisme, uitbraken van ernstige ziekten of natuurrampen. In dergelijke gevallen heeft de reiziger het recht om het contract op te zeggen zonder annuleringskosten te betalen. Indien de organisator het contract annuleert overeenkomstig dit lid, heeft de reiziger geen recht op schadevergoeding. In dergelijke gevallen heeft de reiziger recht op volledige terugbetaling overeenkomstig 5.3.2.


5.4.2 De reiziger heeft niet het recht om het contract op te zeggen als de onvermijdbare en buitengewone gebeurtenissen algemeen bekend waren op het moment dat het contract werd gesloten.


5.4.3 Om te onderzoeken of het incident van een dermate ernstige aard is als hierboven vermeld, worden deskundige Zweedse of internationale autoriteiten geraadpleegd. Een geldig advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken wordt altijd beschouwd als reden voor ontslag.


6. Verantwoordelijkheid van de organisator voor de uitvoering van de pakketreis


6.1 Gebrek aan implementatie


Als een reisdienst niet volgens de overeenkomst wordt uitgevoerd, moet de organisator het gebrek binnen een redelijke termijn verhelpen. De organisator is echter niet verplicht het gebrek te verhelpen indien dit onmogelijk is of onevenredige kosten met zich mee zou brengen. Indien de organisator het gebrek niet verhelpt, kan de reiziger recht hebben op een prijsvermindering en schadevergoeding.


6.2 Materiële fouten


6.2.1 Indien na vertrek een aanzienlijk deel van de gecontracteerde diensten niet kan worden geleverd, zorgt de organisator, indien mogelijk, voor gelijkwaardige of ten minste gelijkwaardige alternatieven zonder extra kosten voor de reiziger. Indien de organisator dit niet kan bieden, mag de organisator alternatieven van mindere kwaliteit aanbieden in combinatie met een redelijke prijsvermindering. De reiziger mag dergelijke alternatieven alleen afwijzen als ze niet vergelijkbaar zijn met de alternatieven die krachtens het contract zouden zijn verstrekt of als de geboden prijsvermindering niet redelijk kan worden geacht.


6.2.2 Als de organisator geen alternatief kan bieden of als de reiziger het recht heeft om dergelijke alternatieven af te wijzen op grond van 6.2.1, kan de reiziger recht hebben op een prijsvermindering en schadevergoeding.


6.2.3 In geval van een gebrek dat de uitvoering van het pakket wezenlijk beïnvloedt en dat de organisator niet binnen een redelijke termijn heeft verholpen, kan de reiziger het contract opzeggen en heeft hij tevens recht op een prijsvermindering en schadevergoeding.


6.2.4 Indien de organisator geen alternatief kan aanbieden of indien de reiziger het recht heeft om dergelijke alternatieven af te wijzen op grond van 6.2.1, of indien de reiziger het contract heeft opgezegd op grond van 6.2.3, heeft de reiziger recht op een gelijkwaardige repatriëring zonder onnodige vertraging en zonder extra kosten indien het pakket vervoer omvat en de reiziger zich op de plaats van bestemming bevindt.


6.2.5 In het geval dat de geboekte golfbaan aanzienlijk verstoord is of gedwongen wordt te sluiten vanwege weersomstandigheden zoals regen, storm, droogte, sneeuw, vorst, onweer of een andere oorzaak, zal een vergoeding die overeenkomt met de kosten van de greenfee alleen worden betaald als Golf Plaisir een vergoeding ontvangt van de betreffende golfclub.


7. Over prijsverlagingen en schadevergoeding


7.1 De prijs wordt niet in mindering gebracht als de organisator kan bewijzen dat de schuld bij de reiziger ligt.


7.2 De reiziger heeft geen recht op compensatie als de organisator bewijst dat de fout te wijten is aan de reiziger of aan een derde die geen verband houdt met de levering van de reisdiensten in het pakket, of als de fout te wijten is aan onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.


7.3 Als de fout te wijten is aan iemand die door de organisator is ingehuurd, is de organisator alleen vrijgesteld van aansprakelijkheid voor schade onder deze reisvoorwaarden als de persoon die door de organisator is ingehuurd ook vrijgesteld zou zijn onder die bepaling. Hetzelfde geldt als de fout in een eerder stadium aan iemand anders te wijten is.


7.4 Er bestaat geen recht op schadevergoeding wegens annulering van de reis door de organisator indien de organisator aantoont dat minder personen dan het in het contract vermelde minimumaantal zich voor de reis hebben ingeschreven en de reiziger binnen een in het contract vermelde termijn schriftelijk in kennis is gesteld van de annulering.


Kennisgeving van de annulering van een reis moet uiterlijk plaatsvinden op

  • 20 dagen voor vertrek als de reis langer dan 6 dagen duurt
  • 7 dagen voor vertrek als de reis tussen 2 en 6 dagen duurt
  • 48 uur voor vertrek als de reis korter duurt dan 2 dagen


7.5 Schadevergoeding onder deze voorwaarden omvat vergoeding van zuivere vermogensschade, letselschade en zaakschade. De reiziger is verplicht de schade zoveel mogelijk te beperken.


7.6 Tenzij anders beperkt door de Wet Pakketreizen of andere dwingende wetgeving, is de aansprakelijkheid van de organisator voor schade beperkt tot driemaal de prijs van het pakket. Deze beperking geldt echter niet in geval van persoonlijk letsel of schade die opzettelijk of door nalatigheid is veroorzaakt.


8. Klachtenn


8.1 De reiziger kan zich enkel beroepen op een gebrek aan de overeengekomen diensten als hij de organisator of doorverkoper op de hoogte brengt van het gebrek binnen een redelijke termijn nadat hij het gebrek heeft opgemerkt of niet heeft opgemerkt. Dit moet zo snel mogelijk gebeuren en indien mogelijk op de plaats van bestemming. Voor de bepaling van een eventuele prijsvermindering of schadevergoeding wordt rekening gehouden met het tijdstip waarop de reiziger een klacht heeft ingediend, indien deze kennisgeving de organisator in staat zou hebben gesteld het gebrek te verhelpen.


8.2 Niettegenstaande punt 8.1 kan de reiziger een beroep doen op schuld indien de organisator of doorverkoper met grove nalatigheid of te kwader trouw heeft gehandeld.


9. Verantwoordelijkheid van de reiziger tijdens de reis


9.1 Instructies van de organisator


De reiziger is verplicht de aanwijzingen voor de reis van de reisleiding of een andere door de organisator ingeschakelde persoon op te volgen. De reiziger is verplicht de voor de reis en de bestemming geldende ordevoorschriften na te leven en zich zodanig te gedragen dat medereizigers of anderen niet worden gestoord. Indien de reiziger dit wezenlijk schendt, kan de organisator het contract verbreken zonder dat de reiziger recht heeft op schadevergoeding of terugbetaling.


9.2 Aansprakelijkheid van de passagier voor schade


De reiziger is aansprakelijk voor alle schade die de organisator lijdt door nalatigheid van de reiziger.


9.3 Verantwoordelijkheid van de reiziger voor formaliteiten


9.3.1 De reiziger is verantwoordelijk voor het voldoen aan de noodzakelijke formaliteiten voor de reis, zoals het bezit van een geldig paspoort, visum, vaccinaties en verzekering


9.3.2 Voor alle vervoersdiensten die zijn inbegrepen in het pakket, moet de reiziger de check-in hebben voltooid in overeenstemming met het reisschema of andere instructies van de organisator of vervoerder.


9.3.3 De reiziger is persoonlijk aansprakelijk voor alle kosten die voortvloeien uit het niet voldoen aan deze formaliteiten, zoals repatriëring wegens het ontbreken van een paspoort, tenzij het niet voldoen aan de formaliteiten werd veroorzaakt door onjuiste informatie verstrekt door de organisator of doorverkoper.


9.3.4 Het is de verantwoordelijkheid van de reiziger om kennis te nemen van de informatie van de organisator.


9.4 Afwijking van de organisatie


Elke reiziger die na aanvang van de reis afwijkt van de afspraken, is verplicht de organisator of diens vertegenwoordiger hiervan op de hoogte te stellen.


9.4.1 Indien de reiziger niet vertrekt met een geplande vlucht, zal de terugreis automatisch geannuleerd worden en zal er geen compensatie of alternatief vervoer voorzien worden. De reis wordt automatisch geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij, waar Golf Plaisir geen controle over heeft.


10. De verplichting van de organisator om bijstand te verlenen


Als de reiziger tijdens de reis moeilijkheden ondervindt, is de organisator verplicht om zonder onnodige vertraging passende bijstand te verlenen. Deze bijstand kan bijvoorbeeld bestaan uit informatie over gezondheidsdiensten, lokale autoriteiten en consulaire bijstand. De organisator heeft het recht om een redelijke vergoeding te vragen voor dergelijke bijstand als de situatie opzettelijk of door nalatigheid van de reiziger is veroorzaakt.


11. Geschillen oplossen


De partijen moeten elk geschil over de interpretatie of toepassing van het contract zelf proberen op te lossen. Als de partijen niet tot overeenstemming kunnen komen, kan het geschil worden beoordeeld door de Nationale Raad voor consumentengeschillen (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, of door een algemene rechtbank. Een geschil kan ook worden beslecht via het onlineplatform van de Europese Commissie: http://ec.europa.eu/odr.